Het derde jaarbeeld van Welshop
Welshop is een samenwerkingsverband van aanbieders van zorg en niet-zorg. Het is een platform dat mensen kosteloos helpt om psychische hulp of ondersteuning te vinden, voor wie dat passend is. Voor mensen met een verwijzing van de huisarts bieden we basis of gespecialiseerde ggz en voor mensen zonder verwijzing coaching of zelfhulpprogramma’s. Welshop is dus zelf geen zorgaanbieder maar een website waarop verschillende zorgaanbieders en coaches hun online aanbod tonen. Welshop heeft een netwerk van partners waarmee we samenwerken om snel de beste zorg te bieden en te innoveren. Want wij vinden dat mensen zelf moeten kunnen kiezen hoe, waar en wanneer ze aan hun mentale fitheid werken. Dit sluit naadloos aan bij de opdracht uit het IZA dat mensen meer zelfredzaam moeten zijn. Bovendien wijst onderzoek uit dat behandeling online een zelfde resultaat oplevert als behandeling een-op-een in een praktijk.
Daarnaast dragen we bij aan vernieuwing en verbetering van online psychische ondersteuning door samen met onze partners te innoveren en nieuwe eHealth toepassingen in te zetten. We bouwen gezamenlijk een kennisnetwerk op en maken gebruik van elkaars specialisme. We proberen daarbij verder te gaan dan de standaard landelijke afspraken, dit noemen we de Welshop+ kwaliteit.
In dit jaarbeeld 2023 vertellen we wat we afgelopen jaar gedaan hebben en wat onze ambitie is voor de toekomst.
Voorwoord door Ger Thijssen
In 2023 heeft Welshop meer cliënten geholpen aan de juiste zorg met zeer korte wachttijden. Ook hebben we door het delen van kennis met en door onze partners (in de zogenaamde share sessies) meer initiatieven opgepakt op het gebied van digitalisering. Denk hierbij aan het gebruik van VR-brillen door behandelaars die cliënten online behandelen.
Welshop share en het IZA
Samen met alle partners draagt Welshop bij aan vernieuwing en verbetering van online psychische ondersteuning. Dat doen we samen in het zogenaamde share programma. Zo bouwen we gezamenlijk aan een kennisnetwerk en zoeken we regelmatig inhoudelijke verbinding. In 2023 organiseerden we zes share sessies. Hiervan gingen er drie over het Integraal Zorg Akkoord (IZA).
Data verbeteren de klantreis
Welshop gelooft in online behandelen en werken. Bovendien vinden we het belangrijk om zo wendbaar te zijn dat we continu de mogelijkheid hebben om zaken te verbeteren. Het is voor ons dan ook niet meer dan logisch dat we data inzetten om de ‘reis’ van klanten (mensen op zoek naar psychische ondersteuning) zo goed mogelijk te laten verlopen.
Ervaringen met Welshop van Solutalks, de Leerfabriek en Sol
Solutalks, de Leerfabriek en Sol zijn alle partners van Welshop. Het zijn zorgaanbieders die ook via Welshop te vinden zijn. Zij vertellen over hun motivatie voor en ervaring met de samenwerking met Welshop. Solutalks is een zorgorganisatie die volledig online werkt. De Leerfabriek is een vrijgevestigde psychologenpraktijk die gebruikmaakt van diverse behandelmethodieken. Sol-Psychotherapie helpt mensen met verschillende persoonlijkheidsstoornissen.
Welshop geeft goed overzicht van aanbod psychische ondersteuning
In 2022 vond het eerste contact plaats tussen Welshop en het Kenniscentrum Digitale Zorg (nu: Digizo.nu). Welshop diende in 2023 een toets in bij dit kenniscentrum. Niels van Gorp, medeoprichter en coördinator toetsing bij Digizo.nu en destijds betrokken bij de toetsing: “wat we unaniem heel goed vinden, is het concept van Welshop. De website geeft een goed overzicht van het aanbod (makkelijke toegang dus) waar je zo terecht kunt (korte wachtlijsten). Er is nu veel te weinig overzicht in zorgland.”
Samenredzaamheid en Welshop dragen bij aan houdbaar GGZ-systeem
GGzE telt twee bestuurders die beiden in 2023 startten met hun functie. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het leiderschap maar ook voor de strategie en innovatie van de GGZ-instelling uit Eindhoven. Welshop is onderdeel van de GGzE. Al sinds het ontstaan van Welshop in 2016, stelt GGzE financiële middelen beschikbaar voor Welshop en de innovatie die ze nastreeft. We vroegen bestuurder Ingrid Willems naar haar beeld van Welshop en de digitale klantreis.