Beter leren omgaan met stress door Steijlen Coaching Vanaf halverwege dit jaar heeft coach Femke Steijlen een product aan het Welshop-aanbod toegevoegd, namelijk ‘Beter leren omgaan met stress’. Dit stresspreventie traject van ongeveer 10 weken verzorgt ze zelf en biedt ze aan voor 549 euro. Het is een traject waarin de cliënt ongeveer 5 uur
Nieuwsbrief #5, Online verslavingszorg door Tacton
“Er is minder afleiding dan in de spreekkamer, je komt sneller tot de kern. Anderzijds zie je meer van het privéleven van de cliënt. Het is rauwer en echter dan in de spreekkamer. Het is echter contact,” aldus een online behandelaar van verslaving bij Tactus. Tacton is de tak binnen Tactus die alleen verslavingsbehandelingen online
Nieuwsbrief #5, Wie zijn wij?
Sinds begin dit jaar heeft het Welshop-team een wat andere samenstelling gekregen. Twee vaste krachten zijn aan het team toegevoegd, waarmee we afscheid hebben genomen van de zzp-ers Sabine Veldhuijzen (accountmanagement) en Paula Schoormans (communicatie). Even voorstellen: Ger ThijssenGer is een vertrouwd gezicht voor de meesten. Hij is sinds 2018 manager van Welshop. Ger is
Nieuwsbrief #5, Benchmarken om te verbeteren
Enige tijd geleden heeft Ger Thijssen het initiatief genomen om onze partners die bij Welshop aangesloten zijn, te gaan ‘benchmarken’. Oftewel de online psychische zorg die zij bieden te vergelijken met fysieke behandeling. “Ik wil graag inzichtelijk maken welk effect de inzet van psychische zorg online heeft op het vrijspelen van capaciteit in de ggz.
Nieuwsbrief #5, Voortgang snelle toets
Via de ‘snelle toets’ hopen we aan deze middelen te komen.
Nieuwsbrief #5, Nieuwe zorgaanbieder Stroomlijn
Sinds deze zomer is het aanbod van Stroomlijn Psychologie ook te vinden via onze website. Ellen Klerks, GZ-psycholoog en praktijkhouder Stroomlijn aan het woord. “In 2021 ben ik gestart met Stroomlijn, een laagdrempelige en toekomstbestendige psychologiepraktijk zonder wachtlijst. De werkwijze van Stroomlijn is persoonlijk, flexibel en transparant. Wij nemen klachten altijd serieus. Tijdens de behandeling ligt
Samenredzaamheid en Welshop dragen bij aan een houdbaar GGZ-systeem
GGzE-bestuurder Ingrid Willems geeft haar beeld van Welshop en de digitale klantreis. Ze is kritisch maar wil ook graag de mooie dingen van Welshop in de etalage zetten. Want, “het is een mooi platform” aldus Ingrid. Ingrid vindt de functie van
‘zorgbemiddelingsplein’, heel mooi aan Welshop.
Welshop geeft goed overzicht van aanbod psychische ondersteuning
In 2022 vond het eerste contact plaats tussen Welshop en het Kenniscentrum Digitale Zorg (nu: Digizo.nu). Niels van Gorp, medeoprichter en coördinator toetsing bij Digizo.nu en destijds betrokken bij de toetsing: “wat we unaniem heel goed vinden, is het concept van Welshop. De website geeft een goed overzicht van het aanbod (makkelijke toegang dus) waar je zo terecht kunt (korte wachtlijsten). Er is nu veel te weinig overzicht in zorgland.”
Ervaringen met Welshop van Solutalks, de Leerfabriek en Sol
Zorgaanbieders vertellen over hun ervaring in het samenwerken met Welshop. Aan het woord: Solutalks, een zorgorganisatie die volledig online werkt, de Leerfabriek, een vrijgevestigde psychologenpraktijk en Sol-Psychotherapie, die mensen met verschillende persoonlijkheidsstoornissen helpt.
Data verbeteren de klantreis
De data zijn een enorme hulp in de ontwikkeling van een klantvriendelijke website en het verbeteren van de digitale klantreis. Ger Thijssen en Maarten van Maarschalkerweerd van Welshop vertellen erover.
Welshop share en het IZA
Samen met alle partners draagt Welshop bij aan vernieuwing en verbetering van online psychische ondersteuning. Dat doen we samen in het zogenaamde share programma. In deze online bijeenkomsten bouwen we gezamenlijk aan een kennisnetwerk en zoeken we inhoudelijke verbinding. In 2023 organiseerden we zes share sessies. Hiervan gingen er drie over Het Integraal Zorg Akkoord.
Voorwoord jaarbeeld 2023
In 2023 heeft Welshop meer cliënten geholpen aan de juiste zorg met zeer korte wachttijden. Ook hebben we door het delen van kennis met partners meer initiatieven opgepakt op het gebied van digitalisering. En zijn we met huisartsen in gesprek gegaan om te kijken hoe we digitale triage kunnen vormgeven. Er is een hoop gebeurd.
Helpdesk digitale zorg gelooft dat iedereen recht heeft op toegang tot digitale zorg. (Share)
Merlijne Sonneveld- directeur van Helpdesk digitale zorg heeft een presentatie verzorgd aan onze partners.
Nieuwsbrief #3, Pilot met Dipp-tool vanaf juli
juli 2023: De afgelopen maanden hebben een paar van onze Welshop-medewerkers zich vastgebeten in het zich eigen maken van een triage tool: de DIPP.
Nieuwsbrief #3, Nieuwe partner: Progressio
juli 2023: Als verse partner staat Progressio inmiddels ook online met vier producten.
Nieuwsbrief #3, Share-lunchsessie over de EMDR-tool van Moovd
juli 2023: In de Share-sessie met Moovd, stonden we samen stil bij de digitale EMDR.
Nieuwsbrief #3, Share-lunchsessies over een gezamenlijke IZA-aanvraag
juli 2023: Welshop plande in het licht van de IZA een drietal sessies, waarvan er voor de vakantie twee plaatsvonden. In deze drie sessie gaan we samen in op de Why?, How? en What?
Nieuwsbrief #3, Gesprekken met verzekeraars
juli 2023: Welshop sprak met meerdere zorgverzekeraars over onze partners. We hebben concreet de samenhang tussen plafonds en het wegwerken van wachtlijsten besproken.
Welshop maakt zorg online toegankelijk!
We denken regelmatig samen met de verschillende zorgverzekeraars na over innovatieve oplossingen. Zo hebben we ook regelmatig contact met Rob Laane; een zorginkoper ggz/farmacie voor a.s.r.. Hij beantwoordt in dit artikel een aantal vragen.
Ons verhaal
Nederland het mentaal gezondste land ter wereld! Dat is onze wens. Een land waarin iedereen veerkrachtig is en weet hoe om te gaan met kwetsbaarheden en tegenslagen
IZA zorgt voor versnelling
De ambitie uit om de Nederlandse gezondheidszorg te transformeren naar een duurzaam houdbaar systeem.
Samen optrekken: geShared
Onze ggz-partners vertellen wat zij van de samenwerking met Welshop vinden. Een van deze aanbieders vertelt hoe zij de Share-bijeenkomsten ervaart.
Wat onze klanten ervaren: 2022
We halen continue informatie op door te vragen hoe onze klanten zaken ervaren. Hier vind je de resultaten.
Welshop en coaching
Koert gelooft enorm in de voordelen van hulp online; en of dat nou begeleiding, coaching of een zelfhulpmodule is, maakt niet uit.
Zelfhulp-keuze-tool: hét zelfhulpmiddel vinden dat past.
Platformmanager van Welshop en Vic, webontwikkelaar en eigenaar van Zorgverkenners, trokken samen op om iets moois neer te zetten voor klanten van Welshop.
Een behandeling online was voor Jelle dé oplossing om te minderen
Jelle Koetsier over hoe hij van zijn verslaving afkwam met hulp van Tacton
Voorwoord jaarbeeld 2022
2022: een jaar waar we samen met onze partners innovaties hebben geïmplementeerd.
Signaleren en bespreekbaar maken van alcoholproblematiek (Share)
Verslag van bijeenkomst.
Welshop en IZA voor GGZ-aanbieders
Door de samenwerking op het online vlak binnen Welshop voldoe je eenvoudig aan het IZA. Allereerst omdat Welshop de mogelijkheden van digitale zorg en de inzet van eHealth maximaal inzet.
Nieuwsbrief #2, Update pilot modulair behandelen: GGzE en Tacton
februari 2023: De pilot modulair behandelen is vrijdag 27/1/2023 gestart
Nieuwsbrief #2, Gesprekken met verzekeraars
februari 2023: Met CZ heeft in januari een strategische sessie plaatsgevonden over de meerwaarde van digitalisering. Zij zien deze met name in de-medicalisering, toegankelijkheid en eigen regie.
Waarom Basis GGZ en gespecialiseerde GGZ wél vermelden onder het zorgprestatiemodel
Sinds het zorgprestatiemodel is ingevoerd, gelden voor basis ggz en gespecialiseerde ggz dezelfde prestaties. Daarom lijkt het gebruik van deze classificering niet meer belangrijk. Echter, om aanspraak te maken op bekostiging vanuit de basisverzekering, is een vermelding van b-ggz of s-ggz op de verwijzing van de huisarts nog steeds verplicht. Lees in deze blog de volledige uitleg.
Factsheet Digitale vaardigheden (Bron: Pharos)
Samenvatting: 20% van de Nederlandse bevolking heeft geen of weinig ervaring met computers of andere digitale middelen (CPB, 2021).
Nieuwsbrief #1, Pilot Modulair behandelen met Tacton en GGzE
december 2022: Onderzoek naar op welke wijze ze elkaars hulpverleningsproducten kunnen inzetten in behandeltrajecten.
Nieuwsbrief #1, Samenstelling team Welshop
december 2022
Nieuwsbrief #1, Wisseling van de wacht accountmanager Welshop
december 2022: Joyce: ‘Na meer dan drie jaar als accountmanager bij Welshop te hebben mogen werken, is het tijd om het stokje door te geven en een frisse wind te laten waaien.
Nieuwsbrief #1, De Share webinars
december 2022: Zoals bekend organiseren we vanuit Welshop op verschillende thema’s laagdrempelige (online) events waar we elkaar ontmoeten om zo op gebied van innovatie van elkaar te kunnen leren en waar nodig en mogelijk gezamenlijk op te trekken.
Nieuwsbrief #1, POH Congres
december 2022: Tijdens het landelijke POH-congres afgelopen september, presenteerden we Welshop.
Nieuwsbrief #1, Gesprekken met verzekeraars
december 2022: Wij spreken eens in de twee maanden met de volgende zorgverzekeraars: CZ, VGZ, ASR.
Coaching op Welshop: de juiste zorg op het juiste moment en plaats!
Het aantal mensen dat een beroep doet op de GGZ blijft stijgen. En naast dat mensen daardoor te lang moeten wachten op de juiste hulp, blijven de wachtlijsten groeien en personeelstekorten en zorgkosten maar stijgen. Wij zijn ervan overtuigd dat we door online coaching goed in te zetten, we de overbelaste GGZ niet verder belasten en dat cliënten toch goed geholpen worden. Hoe zien wij dit? En nog belangrijker: hoe organiseren wij dit? Onze antwoorden hierop lees je in het artikel.
Hoe we samen innoveren: pilot voor Modulair behandelen.
Vanwege de verregaande samenwerking onder de Welshop partners kunnen capaciteit en kennis makkelijk met elkaar worden gedeeld. Welshop en twee van haar partners zijn een pilot gestart voor modulair behandelen. Ze zien in deze ontwikkeling veel potentie voor de toekomst in online behandelen. GGzE en Tacton onderzoeken in deze pilot op welke wijze ze elkaars hulpverleningsproducten kunnen inzetten in behandeltrajecten. Hoe dat traject eruit ziet, lees je hier.
‘Welshop’ voor online behandeling, coaching en zelfhulp: ‘Mentale fitheid van begin tot eind ondersteunen’
Artikel op Medisch ondernemen: Als breed platform is het sinds 2019 online, op initiatief van GGZ Eindhoven (GGzE) met partners als Tacton, PsyQ, de Leerfabriek en Mentaal Beter.
Leaflet voor huisartsen
Welshop: GGZ-behandelingen met zeer korte wachttijden, volledig vergoed.
Persbericht: Welshop investeert in digitale therapie van Moovd en neemt daarmee de financiële drempel weg voor haar GGZ-partners
Onlangs tekenden Moovd en Welshop een partnership. Door het partnerschap haalt Welshop de financiële drempel die instellingen ervaren weg en kunnen alle aangesloten aanbieders de digitale therapieën van Moovd gratis inzetten en gebruiken voor hun cliënten. Hierdoor speelt Welshop in op de huidige capaciteitsproblematiek in de GGZ.
Iedereen toegang tot zelfzorg en preventie om reguliere (duurdere) zorg te ontlasten
Het probleem binnen de GGZ is heel erg groot. Meer dan 80.000 mensen lopen tegen de beperkingen van het huidig GGZ-systeem aan. Maar niet alleen de wachttijden voor hulp lopen landelijk enorm op, ook de kosten blijven stijgen.
Steun tijdens de eerste stappen richting herstel
Vanaf november 2019 biedt Welshop ook Wegwijsgesprekken via Medicinfo aan. Op het medisch service center van Medicinfo beoordelen en beantwoorden verpleegkundigen vragen voor Welshop telefonisch.
Online leerde ik (over)leven
Joyce is 25 jaar en staat inmiddels weer heel positief in het leven. Maar dat is wel eens anders geweest. Na een lastige jeugd en de zelfmoord van haar vriend, stortte haar wereld in. Ze vertelt over het traject dat hierna volgde. En hoe de ondersteuning die ze kreeg eruitzag en wat het haar opgeleverd heeft.
Zorg als bouwpakket
Een van de kernwaarden van Welshop is innovatie. Mooi gezegd natuurlijk maar hoe ziet die innovatie eruit en waar leidt die innovatie toe? Hoe kunnen we het huidige zorglandschap verbeteren zodat de klant hier voordeel van heeft?
Er zijn nog 84.999 GGZ-wachtenden voor u… Hoe lang nog?
De grammofoonplaat in de GGZ blijft hangen. Volgens de laatste berichten wachten nog steeds veel volwassen Nederlanders op behandeling; 85.000 zijn het er inmiddels: Rens van Oosterhout – Business development Welshop
Voorwoord jaarbeeld Welshop 2021
Met gepaste trots schrijf ik het voorwoord voor het eerste jaarbeeld van Welshop.
Samen goede zorg bieden
Ook huisartsen, praktijkondersteuners en behandelaren, moest en moet anders tegen deze vorm van zorg aan gaan kijken.
Vernieuwingen aan platform
Maarten van Maarschalkerweerd is platformmanager van Welshop. Hij is vanaf het begin betrokken bij Welshop. In oktober 2019 is het online platform live gegaan. Welshop is zo opgezet dat met een klein ontwikkelteam snel en effectief wijzingen op het platform zijn door te voeren. De visie van klanten vormde al vanaf het begin de basis.
Procesverbeteringen: eisen aan verwijzing
Iedereen kan in Nederland zelf kiezen voor hulp van een bepaalde zorgverlener of zorginstelling. En dat is een groot goed.
CZ: digitale triage verlaagt werkdruk Zeeuwse huisartsen
Inzet van digitale triage en e-consults kan de werkdruk verlagen. Dat blijkt volgens zorgverzekeraar CZ uit een proef bij het Zeeuwse huisartsencentrum Axel.
Beeldbellen: ‘Iemand werd heel rustig toen de hond op schoot kwam zitten’
De winterblues slaat toe bij menig Nederlander. Online-psychologen moeten ook in deze tijd helpen de druk op de geestelijke gezondheidszorg te verlichten. Ze zijn sneller te benaderen en als je het vanuit je eigen woonkamer kunt doen, is de drempel wellicht minder groot om hulp te zoeken. Maar krijg je ze echt snel te spreken
Flyer voor de zorgverzekeraars
Wil jij net dat stapje extra voor jouw verzekerden? Partners van Welshop verhogen eenvoudig het servicelevel naar hun verzekerden en voorkomen een zoektocht naar een geschikte en kwalitatief hoogwaardige aanbieder.
Flyer voor zorgaanbieders
Online behandelen en Welshop: innovatieve oplossing voor de sector
én de klant.
Flyer voor huisartsen
Online behandelen bij psychische problematiek Welshop biedt keuzevrijheid, snelle start en goede resultaten.
Is online behandelen iets voor jou?
Psychologe Naima deelt haar eigen ervaring en die van haar cliënten, over online behandeling.
Integration of Online Treatment Into the “New Normal” in Mental Health Care in Post–COVID-19 Times
There is uncertainty about what the “new normal” in mental health care will be like in post–COVID-19 times.
Beeldbellen heeft geen negatieve invloed op beleving en kwaliteit GGZ
Uit onderzoek van Psyned blijkt dat cliënten hun behandeling met drie tiende hoger (8,1) en de behandelaar met een tiende (8,4) hoger beoordelen dan vooraf.
The Efficacy and Effectiveness of Online CBT
Promotieonderzoek Jeroen Ruwaard, Universiteit van Amsterdam 2013
Een pilot-studie naar de potentiële effecten van online behandeling voor verschillende angststoornissen en depressie
José Richters en Rob S. Gerrits Gedragstherapie 2013, 46 161-178
Kwart Nederlanders kiest niet langer voor fysiek consult
icthealth.nl: 24 procent van de volwassen Nederlanders vindt een face-to-face afspraak niet langer de prettigste manier om met een arts te praten over medisch advies of een behandeling.
Wat de zorg kan leren van Booking.com
Joris Arts van DiSofa schrijft in een reeks van artikelen over wat de zorg kan leren van andere instanties.
Digitale vaardigheden van medewerkers in huisartsenzorg moeten naar een hoger niveau
Digivaardig in de Zorg. Lotte Kortland, Augustus 2021
Minister van Mentale Zaken; maak mentale gezondheid net zo belangrijk als fysieke en zet dat in akkoord
Eindhovensdagblad Joep Verbugt 27-04-21: Als je op bezoek gaat in het ziekenhuis hangen er wel kaartjes met ‘Van harte beterschap’. Die kaartjes kom je nooit tegen in een psychiatrisch ziekenhuis
Digitale zorg in Nederland
McKinsey, 12 okt. 2020: Op alle niveaus van de zorg in Nederland bestaat groot potentieel om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van digitale zorg.
Tips om succesvol te beeldbellen
Route 5 en de AVL academie: Handige handleiding met 5 succesfactoren voor een goed videoconsult.
Digitale ondersteuning bij psychische klachten voor cliënten.
Een flyer met een mooi en compleet overzicht voor clienten over wat er bij E-Health komt kijken.
Substitutie van zorg
SiRM, Utrecht, 25 juni 2021: Besparingspotentieel van substitutie van zorg als onderdeel van Juiste Zorg op de Juiste Plek in beeld.