Wij zijn zelf geen zorgverlener maar doen er wel alles aan om onze klanten van de juiste psychische ondersteuning te voorzien. Hulp die bij hen past, omdat ze zelf kunnen kiezen voor een bepaalde GGZ-aanbieder en die snel start. Wij willen dat de klanten-website duidelijk en informatief is voor iedereen die psychische ondersteuning zoekt. En wanneer iemand toch nog wat vragen heeft, kan deze persoon een afspraak maken voor een Wegwijsgesprek. Hierin vragen we klanten wat ze nodig hebben en wat ze belangrijk vinden. Om vervolgens mee te kijken naar welk aanbod passend zou kunnen zijn. We gaan niet inhoudelijk op de klachten in maar we denken mee over welke informatie hen helpt om een keus te kunnen maken.
Naast dat we onze klanten zo goed mogelijk willen ondersteunen in het maken van een keus, vragen we ook altijd hoe zij zaken ervaren. Met deze informatie kunnen we ons aanbod verbeteren. Hieronder vind je een aantal resultaten die we opgehaald hebben bij onze klanten uit 2022.
Mening over Welshop
We vroegen onze klanten of ze de informatie op de website duidelijk vonden.
84% gaf aan dat ze de informatie op en de indeling van Welshop.nl duidelijk vond.
In bezit van verwijzing voor bezoek aan Welshop.nl?
Als iemand een ggz-behandeling vergoed wil krijgen door de zorgverzekeraar, is een verwijzing van de huisarts nodig. Tijdens het bestellen van een behandeling wordt hier dus om gevraagd. 71% had nog geen verwijzing. Deze mensen moesten eerst een gesprek gaan voeren met hun huisarts.
Top vijf meest gestelde vragen tijdens een wegwijsgesprek
Natuurlijk worden er tijdens een Wegwijsgesprek allerlei verschillende vragen gesteld. De meest voorkomende vragen van onze klanten hebben we samengevat in het overzicht hieronder.
- Hoe kan ik de, voor mij, beste keuze maken?
- Welke behandeling zal ik kiezen?
- Hoe ziet de behandeling eruit?
- Hoe zit het met de vergoeding vanuit de zorgverzekeraar?
- Hoe zit het met de wachttijd?
Beeld vooraf over online behandelen
74% van de mensen die een Wegwijsgesprek voert, ziet de voordelen van een behandeling online. 23% staat er neutraal tegenover en slechts 3% denkt negatief over een ggz-behandeling online.
Hoe vind je het om op een wachtlijst te staan?
Iets meer dan de helft van de mensen die belt, vindt het vervelend dat ze op een wachtlijst staat. Ongeveer een kwart vindt het geen probleem om op een wachtlijst te staan en 17% staat niet op een wachtlijst voor een ggz-behandeling.
Ik heb geen verbeterpunt. Ik heb de behandeling als zeer prettig ervaren. Alles was bespreekbaar en ik voelde me veilig.
Voor mij was een van de redenen om voor een online behandeling te kiezen dat ik zelf psycholoog in de ggz ben. Ik ontvang niet graag binnen mijn eigen werkkring/gebied een behandeling. Dit was heel anoniem zonder dat het afstandelijk was
De gemiddelde waardering van onze klanten over de informatie op Welshop
De gemiddelde waardering van onze klanten over hun ggz-aanbieder
Ik vond het gebruik van Welshop zeer fijn en gemakkelijk. Alles is tot nu toe zeer soepel gegaan.
Tijdens een online behandeling durf ik eerlijker te zijn. Ik zeg nu sneller wat ik écht voel en vind!
Redenen voor positieve houding
We vroegen de mensen die positief dachten voordat ze een behandeling aangingen, waarom ze er positief tegenover staan. Hieronder zie je de top drie van de meest genoemde redenen (toelichting: percentage van alle genoemde redenen door mensen met een positief beeld):
- Snel starten 35%
- Online spreekt me gewoon aan 20%
- Geen reistijd 9%