Online behandelen? In het begin bestonden er ook bij ons behoorlijk wat vraagtekens. Maar het was uiteindelijk gewoon een kwestie van wennen. Iedereen in Nederland, ook huisartsen, praktijkondersteuners en behandelaren moest (en moet) anders tegen deze vorm van GGZ aan gaan kijken.
Een reguliere behandelaar wacht je ook niet in de knuffelhouding op in zijn spreekkamer.
CZ is strategisch partner van Welshop
CZ is strategisch partner van Welshop. Maar ook op tactisch/praktisch niveau werken CZ en Welshop intensief samen. Wendy Molenschot-Janssen is zorgadviseur voor CZ. Ze is BIG-geregistreerd verpleegkundige met als aandachtsgebied GGZ.
Wendy is binnen CZ eigenlijk geen standaard zorgadviseur. Ze houdt zich, naast het helpen van mensen met complexe GGZ-vragen, graag bezig met projecten en innovaties. Vanwege die passie en achtergrond is ze al vanaf het begin vanuit CZ betrokken bij Welshop.
Inzicht in inhoud
Door de samenwerking met Welshop kregen we inzicht in de inhoud van online behandelen. En daarmee kwam ook het vertrouwen, aldus Wendy: ‘Een online behandeling kent veel contactmomenten die via beeldbellen kunnen plaatsvinden. En daarnaast kun je zelfstandig opdrachten maken, die op jou afgestemd worden. Dus waarom zou online GGZ geen goede zorg kunnen zijn voor heel veel mensen? Toen wij overtuigd waren, moesten we natuurlijk onze verzekerden nog overtuigen. Want daar zat in het begin ook veel weerstand. Ik zie het echt als een taak van ons zorgverzekeraars, om mensen hierover goed in te lichten. Dan kunnen zij een goede keuze maken.’
Anders gaan denken is belangrijk
Een behandeling uitkiezen via het online platform Welshop biedt veel kortere doorlooptijden, keuzemogelijkheid voor een behandelende partij en kwalitatief goede GGZ. Het is belangrijk dat er een omslag in het denken van mensen komt. Wendy: ‘Je vakantie boek je volledig online, bankiert online en (video-)belt via Facetime met vrienden, dus waarom zou het contact met een behandelaar dan niet goed of veilig voelen? Een reguliere behandelaar zit je ook niet in de knuffelhouding op te wachten in zijn spreekkamer. Je volgt je online behandeling vanuit je eigen omgeving.
En je kunt thuis je hond op schoot nemen, als dat vertrouwd voelt. Bovendien hoef je niet met een vol hoofd of emotioneel gevoel het verkeer in om terug te reizen. Ook is de wachttijd bijna in alle gevallen korter dan bij een reguliere behandeling omdat het op een andere manier georganiseerd is. En je kunt tussen de gesprekken door heel eenvoudig contact hebben met je behandelaar.’
Samenwerking 2021
Alle partners van Welshop werken samen aan vernieuwing en verbetering van online psychische ondersteuning.
Welshop werkte al samen met: Disofa, GGzE, HSK Online, Mentaal Beter, Mindler en Solutalks. In het laatst kwartaal van 2021 zijn Tacton, SOL Psychotherapie en PsyQ aangesloten als partner.
CZ en ASR zijn als strategisch partner aan Welshop verbonden. VGZ, Ditzo, Ohra, Nationale Nederlanden en ONVZ zijn ook Welshop-partner.
Ook met Mentale Kracht 040 en MedicInfo werkt Welshop samen.
Ik doe dan ook een oproep aan mensen die een online behandeling volgden. Deel je ervaringen…. Dat werkt vaak het best; om het van een ander te horen. En die omslag van denken is heel wenselijk. Want online behandelen biedt mensen veel voordelen.
Hoe ervaren jullie de samenwerking met Welshop?
We hebben er vertrouwen in dat we met Welshop iets goeds bieden aan onze verzekerden. Omdat we zicht hebben op de kwaliteit van de zorg, op wie de partner-aanbieders zijn en op hoe de contacten met de klanten lopen. En we weten ook dat klanten de informatie op de site duidelijk vinden. En tot slot, bekijkt Welshop de verbeterpunten die CZ aandraagt, altijd heel zorgvuldig.’
Wendy werkt graag samen met (de mensen van) Welshop. Ze dacht al vanaf het begin mee in de werkgroep die verantwoordelijk was voor de start. Wendy: ‘We brachten toen samen het klantproces in kaart. Het uitgangspunt van zowel Welshop als CZ is altijd: hoe kunnen we goede zorg bieden? En doordat we zo intensief samenwerken, weten we dat dit geen loze woorden zijn.
Samenwerking met Welshop verhoogt het serviceniveau voor onze verzekerden
Wendy is enthousiast over de samenwerking met Welshop: ‘Deze levert zeker een positieve bijdrage aan de service die wij onze verzekerden bieden. Want de lijntjes met Welshop zijn heel kort. We kunnen heel snel schakelen als we bijvoorbeeld twijfelen of er een passend aanbod is voor een individuele verzekerde. En we kunnen snel een Wegwijsgesprek aanvragen voor een verzekerde via het online dashboard dat Welshop speciaal voor ons maakte. In zo’n telefonisch Wegwijsgesprek denkt een onafhankelijke organisatie met een verzekerde mee over wat hij/zij belangrijk vindt. Overigens verwijzen wij lang niet al onze verzekerden naar een Wegwijsgesprek hoor. Soms lopen wij ook samen met een verzekerde de site door om hen te ondersteunen in het maken van een keus voor een behandeling en een aanbieder.’
Verzekerden zijn positief over het keuzeaanbod op Welshop
Wendy: ‘Onze ervaring is dat mensen het fijn vinden dat ze die keuze hebben. Onze verzekerden baseren hun beslissing vaak op de beschrijving waarin aanbieders aangeven hoe ze werken en wat ze belangrijk vinden. De informatie over de organisatie op de Welshop-site is dus vaak het eerste waar ze naar kijken. Een kortere wachttijd blijkt voor velen toch ondergeschikt. Mensen willen best twee weken langer wachten als ze dan een behandeling krijgen die voor hun gevoel het best bij ze past. En dat snap ik ook wel. We horen ook vaak: “ik heb gehoord dat een bepaalde aanbieder een goede is.” Dan willen ze graag daar een behandeling volgen.’
Ik ben er echt van overtuigd dat Welshop iets goeds toevoegt aan het GGZ-landschap.
Mensen wennen aan online zorg
We merken dat verzekerden steeds meer openstaan voor online behandelen. En dat ze die vorm meenemen in hun zoektocht naar passende zorg. Wendy denkt dat dat misschien door corona komt: ‘mensen zijn er meer aan gewend. Velen hebben inmiddels ervaren dat online zorg prima werkt. Ik hoor van ze terug dat sommige huisartsen overstapten op beeldbellen en bijvoorbeeld vroegen om een foto op te sturen. Een ander voorbeeld is dat anesthesisten tegenwoordig vaak vragenlijsten opsturen; daar hoef je niet meer voor naar de locatie te komen. Hierdoor verandert de mindset ten opzichte van online zorg.’
Meer bekendheid zorgt voor kortere wachttijden
Welshop werkt momenteel hard aan haar bekendheid. Zodat ook huisartsen en praktijkondersteuners direct aan Welshop denken als ze een GGZ-behandeling adviseren. Want de keuzenmogelijkheden die patiënten hebben via Welshop, maken het vinden van een passende 100% online GGZ-behandeling makkelijker. Welshop kan mensen echt snel helpen en het verschil maken. Bovendien gaat een grotere bekendheid van Welshop ook echt effect hebben op de wachttijden. Dit mes snijdt namelijk aan twee kanten. Mensen die geschikt zijn voor een online behandeling kunnen snel en goed geholpen worden. En de mensen waarvoor de zo’n online behandeling minder geschikt is, worden ook sneller geholpen omdat hun plek bij de reguliere zorg vrij blijft.
CZ en Welshop zetten zich de komende tijd samen in voor een toegankelijk online aanbod in de GGZ. Aan Wendy zal het sowieso niet liggen; zij uit haar enthousiasme over Welshop en de manier van online behandelen graag.