Hoe werkt het?
Steeds meer mensen ondervinden psychische problemen. Het is belangrijk dat zij zo snel mogelijk passende hulp vinden, of het nu om lichte of zwaardere problematiek gaat. Het platform Welshop is een startpunt voor huisartsen en/of hun patiënten om de juiste psychische ondersteuning online te vinden. Nadat een patiënt een verwijzing voor b- of s-ggz heeft ontvangen, meldt de patiënt zich op Welshop aan voor een intake bij een aanbieder naar zijn/haar keuze. Daarna volgt het intakegesprek waarin door de patiënt en de behandelaar samen wordt bekeken óf en welke behandeling passend is. Daarnaast zijn op het platform ook zelfhulpmodules en begeleide coachingstrajecten te vinden waarmee mensen zonder verwijzing, zelf aan de slag kunnen.
Hoe kan ik mijn patiënten verwijzen?
Als huisarts verwijs je jouw patiënten naar Welshop via ZorgDomein of buiten Zorgdomein met een brief. Kijk hier hoe dat werkt.
Goed om te weten is dat alle aanbieders op Welshop een terugkoppeling naar huisartsen verzorgen wanneer de patiënt hiermee instemt. De behandelaren berichten de huisarts over het behandelplan na intake, de ontslagrapportage na de laatste behandelsessie en sturen soms ook tussentijds bericht.
Volwaardige behandeling in de eigen omgeving
De b- en sggz-behandelingen op het platform Welshop worden aangeboden door verschillende ggz-aanbieders uit het hele land. Lees meer
Doordat de ondersteuning volledig online is, speelt afstand geen enkele rol. Het zijn volwaardige behandelingen met als belangrijkste verschil tot de reguliere ggz, dat de patiënt thuis in een vertrouwde omgeving, én op het tijdstip dat hem of haar het beste uitkomt aan de slag gaat met zijn/haar problematiek.
Inclusie en exclusie criteria
Als iemand gemotiveerd is om zijn psychische problemen aan te pakken, is online behandelen vaak een zeer geschikte methode. Het maakt niet uit of je patiënt kampt met zware of lichte problematiek. De patiënt hoeft ook niet veel te weten van digitale technieken; dat wijst zichzelf. Hieronder vind je een overzicht van de klachten die goed online te behandelen zijn.
Uitsluitingscriteria
Online behandelen is niet geschikt voor:
- Mensen die in crisis verkeren of psychotisch zijn.
- Mensen die acute hulp nodig hebben (spoedgeval).
- Complexe en ernstige traumaklachten ( Langdurige behandeling voor volwassen mannen en vrouwen die op jonge leeftijd ernstig en langdurig getraumatiseerd zijn in situaties en relaties. Ook als volwassene ondervinden ze nog steeds gevolgen van de ervaringen in hun jeugd).
- Mensen die niet in staat zijn cognitieve therapie aan te kunnen/ een gesprek te kunnen volgen en aan doelen te werken.
Online behandelen is wel geschikt voor:
- Complexe psychische problematiek (specialistische ggz)
- Angst- en paniekklachten
- Sociale angst (bijvoorbeeld angst om mensen te ontmoeten of te telefoneren)
- Dwanghandelingen
- Verslaving
- Depressie
- Emotieregulatie (bijvoorbeeld stemmingswisselingen of agressie)
- Omgaan met lichamelijke klachten, rouw of verlies
- ADHD
- Autisme
- Posttraumatische stress (n.a.v. ingrijpende gebeurtenis)
Technische kennis is niet nodig! Motivatie wel.
Kwaliteit en keuzevrijheid
Alle behandelingen die op Welshop staan , hebben zich inmiddels bewezen. De manier waarop de verschillende zorgorganisaties hun zorg en ondersteuning inrichten en aanbieden is wel degelijk verschillend. Er is dus echt keuzevrijheid voor de patiënt. Lees meer
Zo bestaan sommige behandelingen voornamelijk uit beeldbellen en werkt de patiënt daarnaast zelfstandig aan online modules. In andere behandelingen krijgt de patiënt vooral video’s en e-learnings aangeboden en werkt hij/zij aan schrijfopdrachten waarin hij/zij belangrijke inzichten over zichzelf verwerft. De feedback van de behandelaar vindt ook schriftelijk plaats.
De patiënt kan het daardoor goed laten bezinken, meermaals teruglezen en het eigen gewenste tempo aanhouden. Dat de patiënt zoveel regie heeft in dit traject, heeft positieve effecten. Zo blijkt dat dit heel vaak leidt tot meer therapietrouw, tevreden patiënten en minder overbehandeling. En we staan pas aan het begin: er kan nog veel meer door online te behandelen en Welshop jaagt die innovatie aan.
Keuzehulp voor patiënt met wegwijsgesprek
Je patiënt kan een wegwijsgesprek aanvragen. Hij/zij krijgt dan telefonisch hulp om ‘wegwijs’ te raken op Welshop. Onze telefonisten geven antwoord op alle vragen die gaan over hoe Welshop werkt. Bijvoorbeeld: Lees meer
- Welke behandelingen en coaching biedt Welshop?
- Hoe kan een client zichzelf aanmelden?
- Wanneer kan een patiënt starten met een behandeling?
- Hoe zit het met de kosten?
- Is een verwijzing nodig?
Initiatief ontstaan in innovatielab
Het platform Welshop was in 2016 een initiatief van het innovatielab van de GGzE. Hierin werken patiënten en behandelaren samen om met oplossingen voor problemen te komen. Het idee werd direct omarmt door CZ omdat Welshop een belangrijke rol speelt in het verkorten van wachttijden in de GGZ, het terugdringen van de kosten en het flexibeler maken van psychische zorg. Inmiddels zijn veel meer zorgverzekeraars overtuigd van de voordelen van Welshop. Alle voordelen voor je patiënt op een rij? Lees dan Over Welshop
Hoe zit het met de vergoeding?
Online aanbod in Welshop is ‘gewone’ geestelijke gezondheidszorg. In de meeste gevallen worden behandelingen dan ook volledig vergoed vanuit de verplichte basiszorgverzekering. Wel betaalt de patiënt zoals altijd eerst het eigen risico.
Naast behandeling ook coaching en zelfhulpproducten
Wanneer patiënten geen verwijzing nodig hebben maar wel aan lichtere psychische klachten willen werken, kunnen zij ook op de site terecht. Als uw patiënt bijvoorbeeld meer wil weten over wat hij kan doen aan zijn uitstelgedrag of beter wil leren omgaan met stress of negatieve gedachten.
In het complete overzicht staat een veelvoud aan helpende podcasts, boeken, Netflix-video’s, zelfhulpmodules en online coachingsprogramma’s. Verschillende verzekeraars vergoeden online coaching geheel of gedeeltelijk vanuit een aanvullende verzekering. Of dit voor de klant geldt is afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Welshop adviseert vooraf altijd eerst contact op te nemen met de zorgverzekeraar, zodat duidelijk is wat er wel en niet vergoed wordt. Zo komt de klant achteraf niet voor financiële verrassingen te staan.