Het eerste jaarbeeld van Welshop
Wij willen mensen zelf laten kiezen hoe, waar en wanneer ze aan hun mentale gezondheid werken. Een kwart van de mensen krijgt in zijn leven te maken met psychische klachten. Maar niemand zou onnodig (lang) moeten lijden. Daarom verbinden wij een divers, kwalitatief hoogwaardig online zorgaanbod met iedereen die het nodig heeft. Omdat alle mensen verschillend zijn, zijn ook de wensen rondom zorg verschillend. Want wat bij de een past, past bij een ander juist niet. We ondersteunen mensen in die individuele zoektocht naar een passend aanbod dat snel start. We zorgen ervoor dat de toegang naar ons digitale platform eenvoudig bruikbaar is (goed vindbaar, toegankelijk, vergelijkend en begrijpelijk).
Bovendien dragen we bij aan vernieuwing en verbetering van online psychische ondersteuning door samen te werken, en met onze partners een kennisnetwerk op te bouwen. En we gaan daarbij verder dan de standaard landelijke afspraken: de Welshop+ kwaliteit.
In dit jaarbeeld 2021 maken we in een notendop duidelijk wat we gedaan hebben, én wat we van plan zijn.
Voorwoord
Met gepaste trots schrijf ik het voorwoord voor het eerste jaarbeeld van Welshop. Het idee voor Welshop ontstond in 2016 in het Innovatielab van de GGzE. Na een periode van uitgebreid vooronderzoek en testen, ging in oktober 2019 het platform Welshop de lucht in.
Online leerde ik overleven
Ze heeft al veel meegemaakt, Joyce. Ze staat inmiddels weer heel positief in het leven. Maar dat was wel eens anders. Joyce ziet alles nu heel helder. Ze is hierin geholpen door online behandeling. In het begin zag ze online echt niet zitten. Maar het heeft haar geholpen. Ze kan nu goed over de zelfmoord en het verlies van haar vriend praten.
Vernieuwingen aan platform
Welshop is zo opgezet dat met een klein ontwikkelteam snel en effectief wijzingen op het platform zijn door te voeren. De visie van klanten vormde al vanaf het begin de basis. En zo werken we nog steeds. Maarten: ‘in kleine stapjes zonder vooraf te weten waar we precies naartoe gaan.
Samen goede zorg bieden
Online behandelen? In het begin bestonden er ook bij ons behoorlijk wat vraagtekens. Maar het was uiteindelijk gewoon een kwestie van wennen. Iedereen in Nederland, ook huisartsen, praktijkondersteuners en behandelaren, moest en moet anders tegen deze vorm van GGZ aan gaan kijken.
Eerste stappen herstel
Vanaf november 2019 biedt Welshop ook Wegwijsgesprekken via Medicinfo aan. Op het medisch service center van Medicinfo beoordelen en beantwoorden verpleegkundigen vragen voor Welshop telefonisch. Sanne van Gorp is zo’n verpleegkundige die regelmatig Wegwijsgesprekken voert.
Zorg als bouwpakket
Een van de kernwaarden van Welshop is innovatie. Mooi gezegd natuurlijk maar hoe ziet die innovatie eruit en waar leidt die innovatie toe? Hoe kunnen we het huidige zorglandschap verbeteren zodat de klant hier voordeel van heeft? Modulair behandelen is een innovatie waar we in geloven en de koplopersrol pakken.
Tacton, PsyQ en Sol Psychotherapie sloten zich in 2021 aan als partner
Johan Hollebrandse, Manager Bedrijfsvoering Tacton: Het concept van Welshop past helemaal bij onze visie op zorg verlenen: makkelijk te vinden, betrouwbaar en bewezen effectieve zorg leveren. Onze digitale polikliniek Tacton geeft de mogelijkheid om met een volledig online programma middelengebruik of terugkerend gedrag te voorkomen of verminderen. Onderzoek heeft de effectiviteit van online behandelen aangetoond. Het verlost bijvoorbeeld 7 op de 10 cliënten van hun alcoholproblemen. Mensen krijgen hierdoor passende zorg: in hun eigen tempo, op een toegankelijke manier en op die momenten dat het hen uitkomt. Mooi om te ervaren dat ze weer grip op hun leven, gebruik en gewoontes krijgen.
Tineke Zondervan, directeur van Sol, geeft aan dat Sol blij is aan te sluiten bij Welshop: Zodat wij onze innovatieve vorm van GGZ dichterbij cliënten kunnen brengen maar ook om de cliënt meer de regie te geven. Dit kan bij Welshop door transparantie te geven bij het kiezen tussen aanbieders, maar ook door bijvoorbeeld in de toekomst als cliënt aan te kunnen geven wat voor behandeling je graag zou willen. Tot slot vinden wij de mogelijkheid die Welshop biedt tot kennis bundelen en delen met andere GGZ-aanbieders om zo samen tot nieuwe inzichten te komen,
mooi en belangrijk.
Annet Spijker, bestuurder zorg i-psy, PsyQ en Brijder en psychiater: Wij geloven in doelgerichte zorg op basis van de hulpvraag. Dit doen we onder meer door met de NiceDay Nederland-app te werken. Hiermee kan de cliënt op ieder gewenst moment aangeven dat het met hem of haar niet zo goed gaat. Waardoor de behandelaar niet tot de volgende geplande afspraak af hoeft te wachten, maar direct kan reageren. Op het platform van Welshop staan meer innovatieve aanbieders, dus wij voelen ons thuis.” Marjolijn de Kruif , directeur zorg PsyQ Online en psychiater vult aan: “We willen samen met de andere partijen optrekken om de drempel voor online zorg te verlagen. Online behandelen binnen de GGZ is echt anders, maar werkt minstens net zo goed als reguliere GGZ.
Klantwaardering Welshop
Bemiddelingen
Het Welshop-platform ging in oktober 2019 live. In het eerste volledige jaar 2020 bemiddelde Welshop 126 GGZ-behandelingen. Dit aantal is gestegen met 178% in 2021 tot 356.
Zelf aan de slag producten
Sinds december 2021 biedt Welshop klanten de mogelijkheid om “Zelf aan de slag” te gaan zonder dat zij beschikken over een verwijzing van een huisarts. Met “Zelf aan de slag” willen we het gebruik van online behandelen ombuigen; dit aanbod is ter preventie.
Welshop heeft in 2021 haar back-office beschikbaar gesteld aan het regionale platform Mentale Kracht 040. Via dit platform ontsloten we op een afgesloten deel van Welshop diverse Zelfzorg modules. We verzamelden in deze peridode veel data. Hieronder zie je de top 5 van de meest afgenomen modules.