Wij zijn ervan overtuigd dat we door online coaching goed in te zetten, we de overbelaste GGZ niet verder belasten en dat cliënten toch goed geholpen worden. Hoe zien wij dit? En nog belangrijker: hoe organiseren wij dit?
Zienswijze Welshop
Het aantal mensen dat een beroep doet op de GGZ blijft stijgen. En naast dat mensen daardoor te lang moeten wachten op de juiste hulp, blijven dewachtlijsten groeien en personeelstekorten en zorgkosten maar stijgen. Wij bieden op onze website daarom ook preventie en andere vormen van laagdrempelige hulp. Wij denken hiermee de deels onnodige instroom in, en een te trage uitstroom uit, de GGZ voorkomen.
Onnodige instroom voorkomen
Wanneer iemand zich wat oncomfortabel gaat voelen en lichte psychische klachten ervaart, hoeft deze persoon misschien helemaal geen behandeling te volgen om zich beter te voelen. Misschien is deze persoon al geholpen door wat meer over zijn/haar klachten te weten te komen, wat ervaringen (en oplossingen) van anderen te horen of door een zelfhulpmodule of coachingstraject online te volgen. Dit kunnen uitstekende middelen zijn om weer wat grip op het leven te krijgen. En deze kunnen gewoon op het tijdstip en de plek plaatsvinden die de cliënt het best uitkomen.
Sneller uitstromen
Ook willen wij, samen met onze partners realiseren dat wanneer iemand zijn behandeling er bijna opzit, deze doorstroomt naar een online coach. Waardoor een cliënt niet in ‘een zwart gat’ valt maar er toch nog iemand meekijkt. Dat geeft, naast de cliënt, ook behandelaren een goed gevoel. Hierdoor kunnen zij hun cliënten ‘loslaten’ zonder ze te laten vallen omdat kwalitatief goede coaching geborgd is in het traject.
Zo nodig inbedden in behandeltraject
Omdat zelfhulp of coaching en behandeling elkaar kunnen versterken, bieden we op welshop.nl voornamelijk online producten die aansluiten bij de GGZ-behandelingen. Denk bijvoorbeeld aan depressie, angst, verslaving, eetstoornissen, autisme, etc.. Bovendien selecteren wij de coaches die zich op onze site presenteren op de kwaliteit die zij leveren, én op hun samenwerkingsbereidheid. Zij zijn experts op hun vakgebied en bezitten kennis van de GGZ. En ze zijn dus bereid om samen te werken met behandelaren in het belang van een cliënt. Wanneer nodig verwijzen zij door en informeren ze de behandelaar over de cliënt (uiteraard alleen wanneer deze hier toestemming voor geeft). Of ze sluiten aan op een behandeling die een cliënt volgt.
Waar staan we nu met het Zelf aan de slag-aanbod op Welshop
We plaatsen eerst een aantal zelfhulpmodules en coachingstrajecten van de GGzE. Daarna sloten ook Koert Hendriks, Intalk, Breinsfocus en Verslavingskunde Nederland aan. In totaal zijn nu 13 zelf aan de slag-producten te vinden op welshop.nl. Dit huidige aanbod richt zich met name op stress, depressie, slaapproblemen, gevoelens beter begrijpen en gedragsverandering. We zijn momenteel in gesprek met een aantal andere partijen zodat het zelf aan de slag-aanbod nog completer wordt. Daarnaast zijn we in gesprek met zorgverzekeraars om te kijken of zij mee willen met deze innovatie. Onze inzet hierin is dat zorgverzekeraars deze kosten vergoeden zodat mensen geen financiële drempel ervaren. Anders is het voor hen financieel aantrekkelijker om een behandeling te volgen want deze wordt wel vergoed. Maar deze zwaardere zorg is niet in alle gevallen het meest passend en belast in dat geval de toch al overbelaste GGZ onnodig.