“De kennis en kunde van Welshop breed landelijk inzetten”, dat is wat Ger Welshop toewenst. “We willen Nederland helpen aan toegankelijke psychische ondersteuning met korte wachttijd. Dat kan in de vorm van een ggz-behandeling, maar ook preventief in de vorm van coaching of een van onze zelfhulpproducten. Er is veel in ontwikkeling op vlak van mentaal welzijn, maar het is onoverzichtelijk en veelal regionaal gericht. Welshop biedt juist overzicht, landelijke spreiding en kan snel schakelen. De samenwerking die wij hebben met zorgaanbieders en zorgverzekeraars is een krachtig instrument waarmee we impact kunnen maken.”
Van coaching naar ggz-behandelingen
Welshop is in 2016 gestart als initiatief van GGZ Eindhoven. GGzE wilde cliënten meer regie geven over hun geestelijke gezondheid en inzetten op coaching in de regio. Het team van Welshop kreeg de vraag na te denken over een business model en verdienmodel. Even later kwamen CZ en ASR met de vraag of het aanbieden van online behandelingen mogelijk was. Zij zagen in dat die hetzelfde resultaat gaven als behandeling in de spreekkamer en dat die efficiënter zijn, zowel in tijd als geld. Welshop heeft toen de stap gemaakt naar het aanbieden van online ggz-behandelingen.
De samenwerking met zorgaanbieders en zorgverzekeraars is een krachtig instrument waarmee we impact kunnen maken
Sterk door samenwerking
Doordat deze zorgverzekeraars zich aansloten, kon Welshop groeien. Zij gaven een financiële impuls maar zorgden ook voor een aanwas van cliënten. Vanaf toen is Welshop ieder jaar verdubbeld in aantallen en zijn online ggz-behandelingen de hoofdmoot geworden. “Het is mooi om te zien dat we steeds meer mensen snel kunnen helpen aan psychische hulp. Dit is alleen mogelijk door de partnerships die we aan zijn gegaan met zorgaanbieders en zorgverzekeraars, die visie hebben op digitalisering en dit willen laten groeien en willen blijven vernieuwen. Deze samenwerking maakt ons sterk.”
Digitaal behandelen omarmen
“Er liggen nog veel kansen voor de digitalisering van de ggz en Welshop. Door samen te werken met alle zorgverzekeraars wordt de impact die Welshop kan maken veel groter. Maar ook het bij elkaar brengen van de huidige capaciteit van digitaal aanbod biedt enorme kansen. Hierdoor kunnen huisartsen, klanten en zorgverzekeraars gemakkelijker de juiste zorg vinden met korte wachttijden. Dat gebeurt nu nog te weinig. Door de snelle toets en de contacten die we nu hebben met CZ, ASR, Aevitae en VGZ is een eerste stap in de goede richting gezet. Welshop vraagt zorgverzekeraars een investering te doen, maar daar staat tegenover dat we veel van de verzekerden uit zorg kunnen houden door het inzetten van coaching of zelfhulp. Ook kunnen we goedkopere zorg bieden met korte wachttijden. We weten uit de cijfers dat deze investering zich zeer snel terugverdient. Verder hoop ik dat doorverwijzers, ofwel huisartsen en zorgbemiddelaars, het digitale behandelen meer gaan omarmen. Als dat lukt, kunnen we nog meer impact maken voor cliënten. En dat wens ik Welshop, haar partners en Nederland toe. Laten we samen Nederland het mentaal gezondste land ter wereld proberen te maken!”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.