Samen met GGzE en Tacton (verslavingszorg) bereiden we een pilot voor waarin zij elkaars expertise gaan inzetten bij 100% online behandeltrajecten.
Depressie en middelengebruik modulair behandelen
Modulair behandelen lijkt in het bijzonder interessant voor mensen die kampen met een GGZ-problematiek in combinatie met middelengebruik. Zulke combinaties leiden namelijk regelmatig tot minder effectieve GGZ-behandeltrajecten en een langere behandelduur. Het blijkt dat het belangrijk is om zo snel mogelijk;
- op te sporen of er een combinatie van problemen speelt, en
- tot een passende aanpak te komen.
Het inbrengen van ondersteuning en de expertise van een andere partij komt het effect van de beide behandelingen hoogstwaarschijnlijk ten goede. Wij vinden deze voorlopige conclusie van zo’n wezenlijk belang, dat we deze pilot gestart zijn.
Modulair behandelen zou voor meerdere klantgroepen uitkomst kunnen bieden maar voor de pilot kiezen we een specifieke groep , namelijk: mensen die lijden aan een depressie waarbij alcoholverslavingsproblematiek een belangrijke complexerende factor is.
Optimaliseren van klantreis
In de pilot starten we met cliënten waarvan een vermoeden bestaat dat alcoholgebruik een rol speelt in de depressiebehandeling.
De gehele klantreis wordt in gezamenlijkheid aangepakt. Deze start met creëren van bewustwording bij een cliënt over de mogelijke invloed van drankgebruik op een depressie en duurt tot en met het afsluiten van de behandeling. We zetten daarbij diverse tools in. Want we willen het voor de cliënt heel makkelijk en effectief maken. Ook willen we de samenwerking tussen de behandelaren van Tacton en GGzE zo eenvoudig mogelijk willen maken. We hebben daarom het volgende afgesproken:
- We bieden cliënten normaliserende informatie over alcoholgebruik in relatie tot depressie.
- We bieden cliënten een kleine online test waarmee zij inzicht krijgen in hun alcoholgebruik.
- Wanneer nodig zetten we ook een intensievere test in om het middelengebruik goed in kaart te brengen.
- We bieden een tool waarmee behandelaren snel en eenvoudig een consult kunnen afnemen.
- We hebben simpele afspraken over dossiervorming.
- We delen handige, goed leesbare flowcharts om behandelaren snel in het zadel te helpen.
In januari kunnen de eerste klanten gebruikmaken van dit modulaire aanbod. Eind maart hopen we de eerste resultaten te kunnen delen.