De afgelopen maanden hebben een paar van onze Welshop-medewerkers zich vastgebeten in het zich eigen maken van een triage tool: de DIPP (Digitale Indicatiehulp voor Psychische Problemen). Wij willen professionals (huisartsen, POH-GGZ) helpen bij hun indicatiestelling. De DIPP tool geeft een onderbouwd advies over de zorgzwaarte van een klant. Uit de DIPP blijkt of een klant het best geholpen is in de basis of specialistische GGZ, in de huisartsenzorg (POH-GGZ) of met (online) zelfhulp. En soms zal ook uit de DIPP blijken dat verdere hulp niet nodig is.
We gaan de pilot in eerste instantie aan met Amsterdam Doctors. Als deze huisarts twijfelt over welke hulp het meest passend is, kan hij patiënten wijzen op de DIPP. Deze patiënten, onze klanten, beantwoorden de vragen, waarna ze een telefonische afspraak maken met een medewerker van Welshop. Hierin worden de uitkomsten van het adviesrapport aan deze patiënt toegelicht. In deze pilotfase ontvangt de huisarts dit adviesrapport ook. Waarna hij aan de hand van dit advies een gesprek voert met zijn patiënt zodat de verwijzing goed aansluit bij de hulpvraag. We denken hiermee zowel onze klanten als huisartsen een mooie dienst te leveren, maar onszelf ook. Want wanneer de DIPP goed ingevoerd is, ontvangen wij verwijzingen die beter aansluiten op de hulpvraag en situatie van de klant.
Onze collega Sira Verwiel (rechts op de foto) gaat de telefonische adviesgesprekken met de klant namelijk voeren. Ze stelt zich voor: “Hoi! Ik ben Sira. Vanaf eind juni ga ik starten met het bemannen van de DIPP tool. Mijn werkervaringen liggen in de acute psychiatrie, verslavingszorg, GGZ en ouderen met dementie. Voor mij is het een leuke uitdaging om vanuit Welshop, met dit project te starten.”