GGzE telt twee bestuurders die beiden in 2023 startten met hun functie. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het leiderschap maar ook voor de strategie en innovatie van de GGZ-instelling uit Eindhoven. Welshop is onderdeel van de GGzE. Al sinds het ontstaan van Welshop in 2016, stelt GGzE financiële middelen beschikbaar voor Welshop en de innovatie die ze nastreeft. We vroegen bestuurder Ingrid Willems naar haar beeld van Welshop en de digitale klantreis.
Welshop als zorgbemiddelingsplein
Ingrid begint met aangeven dat ze kritisch is maar dat ze ook graag de mooie dingen van Welshop in de etalage zet. Want, “het is een mooi platform” aldus Ingrid. Welshop biedt een vindplaats voor online ggz-behandelingen, online coaching en zelfhulp. Ingrid vindt deze functie van ‘zorgbemiddelingsplein’, heel mooi aan Welshop. En doordat de aanbieders via Welshop digitaal werken, zijn de wachtlijsten korter. Soms starten behandelingen zelfs binnen twee weken na aanmelding.
Afbuigen van zorgvraag
De vraag naar psychische zorg is veel groter dan de sector aankan. Daarom ziet Ingrid voor alle partijen die zich bezighouden met de mentale gezondheidszorg in Nederland, onder andere het afbuigen van de hulpvraag als een belangrijke taak. De afgelopen 10 jaar zijn diverse initiatieven opgezet, zoals de invoering van de POH-GGZ en Basis GGZ. Dit heeft er echter niet voor gezorgd dat er minder vraag was naar mentale ondersteuning. Het tegendeel gebeurde zelfs. Dus er moet iets anders gebeuren. Naast doelmatige manieren van behandelen, zullen we ook de samenredzaamheid in samenleving moeten stimuleren, zo stelt Ingrid. Om het zorgsysteem houdbaar te maken, moet er dus ook iets in de maatschappij veranderen. In het regioplan, dat GGzE eind 2023 met de andere zorgpartijen, sociaal domein en gemeenten ondertekende, zijn die veranderrichtingen ‘samen doelmatig werken in netwerken en samenredzaamheid’ vormgegeven.
Mindshift is nodig om samenredzaamheid te realiseren
Samenredzaamheid MOET groter
Het is heel mooi dat je als onderzoekende burger naar de website van Welshop toekunt, om een behandeling, coaching of zelfhulp te vinden. Maar van de andere kant moeten mensen ook leren dat ze niet direct op zoek hoeven naar professionele hulp. En dan hebben we het dus over de afbuiging van de zorgvraag waar we ook als maatschappij aan bij moeten dragen. De huidige individualisering van de maatschappij maakt dat de samenredzaamheid bijna weg is. Er is op dit vlak echt een mindshift nodig. Mensen moeten zich er meer bewust van worden dat iedereen weleens een mindere tijd doormaakt en op zo’n moment behoefte heeft aan steun of hulp. Als medemens mag je daar naar vragen en oog voor hebben. Dat zou heel gewoon moeten zijn. Ingrid hoopt ook dat mensen in eigen kring meer over mentale klachten gaan praten zodat ze zich in hun eigen omgeving geholpen voelen. Als we meer betrokken zijn bij elkaar (samenredzaam), kan iedereen die dan alsnog professionele hulp (coach of behandeling) nodig heeft sneller terecht. Wat er ook voor zorgt dat iemands problemen niet oplopen en dat een traject vervolgens niet onnodig lang duurt.
Welshop zorgt voor een betere capaciteitsplanning
Welshop als netwerkorganisatie
Welshop is een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars, ggz-aanbieders en coaches. Ingrid geeft aan dat het samenwerken van en netwerken door de partners van Welshop voordelen biedt. Het delen van kennis die er al is, is hartstikke goed. Zodat we niet allemaal het wiel uit hoeven vinden. Maar ze ziet de meeste winst in het feit dat de partners van Welshop samen zorgen voor een juiste capaciteitsplanning. Ingrid: “doordat je op een goede manier samenwerkt, maak je mogelijk dat iemand waar dan ook in Nederland digitale hulp krijgt vanuit welke plek dan ook. Regionale wachtlijsten verklein je hiermee.”
Digitaal is A+keus voor juiste groep
Ingrids blik op de toekomst van Welshop
Ingrid: “een digitale klantreis is iets blijvends. Zeker voor een doelgroep die gebaat is bij online hulp, dus mensen die makkelijk via een beeldscherm contact maken.” Voor hen is digitale hulp aangenamer, laagdrempeliger en voelt vaak veiliger doordat je in je eigen ruimte zit en je niet in een wachtkamer hoeft te wachten. Online hulp is voor die groep een bewezen A+keus; zeker geen B-keuze. Maar dit zit nog niet helemaal tussen de oren van menig patiënt, huisarts en POH. Daar is werk aan de winkel. Bovendien gaat het de sector ook helpen als er meer digitaal gewerkt wordt door behandelaren. Want dan is er per saldo minder personeel nodig.
Ook is Ingrid heel benieuwd naar hoe Welshop zich evolueert als samenredzaamheid gaat lukken in de samenleving. Er zal immers altijd een groep mensen zijn die een ggz-behandeling nodig heeft. Het zou daarom, zowel voor de maatschappij als voor de sector, prachtig zijn als: 1. de wachtlijsten verdwijnen en daarmee de nu noodzakelijke zorgbemiddeling van Welshop niet meer nodig is; 2. dat digitale hulp als passende zorg voor iedereen die het nodig heeft, vindbaar en toegankelijk is en 3. de fysieke behandelingen ook digitaal ondersteund en aangevuld worden.