In 2024 hebben we bijna 900 cliënten mogen helpen aan een online ggz-behandeling. We zijn blij dat we deze 900 mensen snel hebben kunnen helpen aan passende zorg en zo weg hebben kunnen houden van de fysieke wachtlijsten. Om de stap naar groei meer houvast te geven, zijn er afgelopen jaar twee vaste collega’s aan boord gekomen. Een voor accountmanagement en een voor communicatie. Deze pijlers zijn dan ook geborgd voor het komende jaar.
Uitbreiding aanbod
We hebben ons aanbod verder kunnen uitbreiden doordat we voor bestaande partners nieuwe producten live mochten zetten. Bovendien hebben we nieuwe partners mogen ‘onboarden’, bijvoorbeeld Stroomlijn. Zij biedt maar liefst negen producten, specifiek voor de doelgroep 18-35 jaar. Waar we erg blij mee zijn, is dat ze ook behandeling en diagnose voor AD(H)D aanbiedt. Daar is veel vraag naar. Verder is Mindler opnieuw partner geworden van Welshop. Over deze partij meer in een volgend artikel. Mooi om ons aanbod te zien groeien.
Femke Steijlen is vanaf 2024 als coach verbonden aan Welshop. Zij biedt vier producten en een gratis coachingsadviesgesprek. De andere coaches hebben naar aanleiding hiervan besloten ook een gratis gesprek aan te bieden. Op vlak van coaching startten we halverwege het jaar een pilot met Amsterdam Doctors en coach Koert Hendriks om te leren over hoe we coaching kunnen bevorderen. Daarover meer verderop in dit jaarbeeld.
VR-bril
Afgelopen jaar zijn we ook een pilot met de VR-brillen van Psylaris gestart. Het doel van de pilot was om het volledige logistieke proces digitaal af te handelen. Vanaf het moment dat de behandelaar besluit om de VR-bril in te zetten, zorgt Psylaris dat deze bij de cliënt komt. Anoniem, zorgvuldig verpakt en opgeladen. De eerste leveringen zijn een feit. Omdat dit niet helemaal vlekkeloos ging, hebben we besloten de pilot in 2025 voort te zetten.
Share-sessies
Een andere mooie ontwikkeling van het afgelopen jaar is de onderlinge verbinding die de ‘share sessies’ met de partners opleveren. Want naast het delen van kennis en ervaringen, gebruiken de zorgaanbieders elkaar om te sparren over diverse onderwerpen waar ze allemaal mee te maken hebben. Iets wat Welshop aanmoedigt. 2024 was ook het jaar van het afscheid van Ger. Hij heeft er, mede door zijn jarenlange inzet, voor gezorgd dat Welshop een gevestigde naam is in de online behandelwereld. Paul Snellen: “we kijken dan ook vol trots terug op een jaar waarin er veel mooie ontwikkelingen hebben plaatsgevonden”.
De snelle toets
De indiening van de snelle toets was een ander belangrijk onderwerp afgelopen jaar. Welshop heeft meerdere gesprekken gevoerd met de zorgverzekeraars om via deze route groei mogelijk te maken. Duidelijk is dat zij geloven in Welshop én dat Welshop zijn plek in de online behandelwereld veroverd heeft. Maar na deze inhoudelijk goede gesprekken kwamen de verzekeraars tot de conclusie dat de aanvraag van Welshop niet binnen de snelle toets past. Dit omdat onze aanvraag op landelijke uitbreiding was gericht, terwijl de op te richten netwerken regionaal ingebed worden. Wij hebben nog steeds landelijke ambities omdat we nu ook al zo werken. Welshop blijft de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden om het online behandelen verder te helpen. “We zien dat de impact van online behandelen in het algemeen steeds groter wordt en dat draagt bij aan onze missie om Nederland het mentaal meest gezonde land van de wereld te maken. Daar geloven we in en blijven we, samen met onze partners, hard aan werken”.