Maarten van Maarschalkerweerd is platformmanager van Welshop. Hij is vanaf het begin betrokken bij Welshop. In oktober 2019 is het online platform live gegaan. Welshop is zo opgezet dat met een klein ontwikkelteam snel en effectief wijzingen op het platform zijn door te voeren. De visie van klanten vormde al vanaf het begin de basis. En zo werken we nog steeds. Maarten: ‘in kleine stapjes zonder vooraf te weten waar we precies naartoe gaan. De klant bepaald namelijk de richting. Daar gaat Welshop 100% voor!’
De kick die je krijgt als je een klant echt kunt helpen aan een online behandeling die bij ze past, dat is mooi!
Uitgangspunten platform
- Eenvoudig en toegankelijk
- Klantvriendelijk
- Veilig
- Webshop-concept als drager
- Privacy by design
- De klant bepaalt
Een veilige omgeving door privacy by design
Deze werkwijze wierp ook in 2021 haar vruchten af. We monitoren continu het gebruik en verzamelen maandelijks feedback van klanten. Welshop is gebouwd onder het privacy ‘by design’ principe. Dat wil zeggen dat we nooit meer informatie opvragen aan klanten dan nodig is. Zo vragen we bijvoorbeeld nooit om een adresgegevens wanneer er geen factuur aangemaakt hoeft te worden; en dat hoeft niet bij een behandeling. Toch weten we door slimme dataverzamelingen een schat aan anonieme informatie in te zetten als input voor aanpassingen aan het platform.
We kozen vanuit functionaliteit voor een webshopbasis. Vanuit deze keus, volgde dat we het platform in standaard webshop-software bouwden. Dat geeft ons innovatiekracht. We gebruiken hele simpele technieken met een shopconcept waardoor we, samen met onze aanbieders, snel kunnen inspelen op klantvragen. Zo kunnen we heel eenvoudig een nieuw filter, knop of formulier aanmaken. We passen de filteringen ook aan, wanneer blijkt dat veel klanten op bepaalde zaken zoeken.
Maarten: ‘Als klant wil je eenvoudig kunnen zien welke keuzes je kunt/moet maken om dàt te vinden dat bij jou past. We kennen dit principe allemaal, vanuit bijvoorbeeld Bol.com en marktplaats. Filtering werkt eenvoudig waardoor het voor de meesten heel duidelijk is wat er van ze verwacht wordt. Dit was ook de reactie van het klantpanel die in de opstartfase van Welshop met ons meedacht.’
We zagen in 2021 onder meer dat een steeds grotere groep klanten de keuze voor een zorgaanbieder laat afhangen van de aangeboden talen. Met de filters kunnen klanten zoeken naar een behandelaar die een bepaalde taal spreekt. Onze zorgaanbieders hebben behandelaren die Engels spreken, maar bijvoorbeeld ook Chinees, Spaans, Marokkaans en Surinaams. En de volgende stap is navragen welke aanbieders ook modules in andere talen aanbieden. Hiervoor voeren we later dit jaar een filter in.
Maarten: ‘We werken stapsgewijs aan de groei van het online platform. We begonnen eerst aan de bekendheid van ons platform bij de zorgverzekeraars. Nu werken we aan onze bekendheid bij huisartsen.
We willen dat meer mensen gebruik kunnen maken van de keus voor passende online GGZ én de korte doorlooptijd die we met de Welshop-partners realiseren. Daarom willen we ook dat huisartsen van het bestaan van Welshop weten.
Zoekfilter gebruik 2021
Taalfilter gebruik 2021
www.welshop.nl is een platform voor 100% online zorg en ondersteuning voor mentale kracht. Via Welshop kan iedereen snel, op de door hem/haar gekozen plaats en locatie werken aan zijn/haar psychische gezondheid.
Klanten kunnen op het digitale platform zelf kiezen uit een groot landelijk beschikbaar aanbod. De online behandelingen worden geleverd door GGZ-aanbieders (onze partners).