Met gepaste trots schrijf ik het voorwoord voor het eerste jaarbeeld van Welshop. Het idee voor Welshop ontstond in 2016 in het Innovatielab van de GGzE. Na een periode van uitgebreid vooronderzoek en testen, ging in oktober 2019 het platform Welshop de lucht in.
Toen Welshop startte, zag de digitale GGZ-wereld er anders uit dan nu. Welshop was in die tijd een echte voorloper. Door corona werden mensen, veel sneller dan verwacht, ‘digitaal minded’. Hierdoor moesten we vlugger schakelen dan we ons hadden kunnen voorstellen. En dat gebeurde ook. In 2021 steeg het aantal bemiddelingen met 178% ten opzichte van 2020. Een prachtig resultaat dat iets zegt over de adoptie van online behandelen maar, ook over het vertrouwen in Welshop binnen de wereld van de Nederlandse GGZ.
In die veranderende wereld bleef de boodschap van Welshop stevig overeind: samenwerken op het terrein van online behandelen om doelmatige zorg zonder lange wachttijden te realiseren. Waarbij iedereen kan kiezen uit een landelijk aanbod dat makkelijk en veilig toegankelijk is.
We beseffen met zijn allen meer en meer dat mentale gezondheid net zo belangrijk is als fysieke gezondheid. Het is in ieders belang dat mensen zich goed voelen. Zodat we de vraag naar meer zorg voorkomen. Als we investeren in mentale gezondheid heeft dat positieve invloed op de zorgvraag in zijn algemeenheid. We moeten dus zorgen dat we de zorgcapaciteit efficiënt inzetten. Door de groeiende bekendheid van Welshop (en online behandelen) maken steeds meer mensen hier gebruik van. En we zien ook dat er meer aanbieders aansluiten. Dat heeft tot gevolg dat we meer klanten binnen dezelfde beschikbare zorgcapaciteit kunnen helpen. Een gemaakte efficiëntieslag dus, die bijdraagt aan de legitimiteit van Welshop.
Tegelijkertijd realiseer ik me terdege dat we nog maar aan het begin staan van het inzetten van de online mogelijkheden. Het online aanbod heeft ook duidelijke voordelen op het vlak van de eigen regie van mensen; er gebruik van kunnen maken op de momenten dat het hén uitkomt. En het verhoogt de beschikbaarheid van de zorg. Welshop wil haar voortrekkersrol hierin goed vervullen; ook door de mogelijkheid tot kennisdeling.
Veel dingen kunnen meer samen gaan: bijvoorbeeld modulair behandelen bij bredere, meer complexe zorgvragen. Maar mensen kunnen bijvoorbeeld ook meer dingen zelf gaan oppakken. Zo kent Welshop het ‘Zelf aan de slag-aanbod’. Hier kunnen mensen op een meer preventieve manier met hun psychische gezondheid aan de slag met gratis, eenvoudige en korte modules. Of ze vinden er bijvoorbeeld een online coach die hen tegen betaling – als dit niet verzekerd is – tijdelijk ondersteunt. Want inzetten op preventie en eerder lichtere en goedkopere hulp inzetten, kan dure arbeidsintensieve zorg voorkomen. Dit aanbod is nu nog minimaal vertegenwoordigd op Welshop maar gaat de komende tijd zeker groeien. Dit is in het belang van ons allemaal.
Joep Verbugt
Voorzitter raad van bestuur GGzE