In 2022 vond het eerste contact plaats tussen Welshop en het Kenniscentrum Digitale Zorg (nu: Digizo.nu). Welshop diende in 2023 een toets in bij dit kenniscentrum. Niels van Gorp, medeoprichter en coördinator toetsing bij Digizo.nu en destijds betrokken bij de toetsing: “wat we unaniem heel goed vinden, is het concept van Welshop. De website geeft een goed overzicht van het aanbod (makkelijke toegang dus) waar je zo terecht kunt (korte wachtlijsten). Er is nu veel te weinig overzicht in zorgland. Wat we ook heel positief vinden, is de leerbare opstelling van Welshop tijdens het toetsingstraject. Digitale zorg heeft veel aspecten, waarbij je samen met anderen kunt verbeteren.” Naast deze positieve punten waren er ook punten ter verbetering. Deze zaten bijvoorbeeld op vlak van AVG en duidelijkere communicatie. Inmiddels heeft Welshop al deze punten opgepakt. Omdat Welshop veel meer biedt dat alleen digitale tools kan het kenniscentrum geen overall groen licht geven aan dit platform.
Digitalisering als ondersteuning van zorg
Niels: “Digizo is een initiatief van alle IZA-partijen samen, dus huisartsen, ggz, medisch specialisten, patiëntenfederatie, gemeenten en verzekeraars. Het is een platform voor organisaties in de zorg en ondersteuning, dat hen ondersteunt bij het transformeren van hun processen. We helpen bij het anders inrichten van (zorg)processen om efficiënter te werken door integratie van digitale en hybride toepassingen. Hierdoor komt er meer tijd voor cliënt en patiënt en kunnen er meer mensen geholpen worden. Ons doel is digitale en hybride processen in de zorg op grotere schaal in te zetten. Met name op het gebied van toegankelijkheid en beschikbaarheid. Dus Digizo brengt in kaart welke processen in de zorg gebaat zijn bij digitalisering of een tussenvorm daarvan en welke digitale toepassingen daar een rol in kunnen spelen. En daarna maken we afspraken om ze te laten groeien zodat een groot deel van de sector goed werkende tools kan gebruiken.”
Digitaal is vaak makkelijker, flexibeler en sneller.
Men moet weten dat digitale zorg bestaat
De toetsing en waardebepaling van digitale toepassingen door Digizo zorgt voor een ontlasting van het overbelastte zorgsysteem en sluit daarmee aan bij de punten uit het IZA. Niels: “de ‘oude manier’ van een-op-een contact tussen cliënt en zorgverlener is te arbeidsintensief. Wat belangrijk is, is dat cliënten weten dat digitale zorg bestaat en dat zij eigen regie kunnen voeren door zelf keuzes te maken. Daarnaast is het broodnodig dat de zorg zelf ook transformeert. Zowel het zorgsysteem als de cliënt moet de mogelijkheden van digitale toepassingen zien. Bovendien is het ook niet altijd nodig om een-op-een contact te hebben. Dat geeft niet per definitie een beter resultaat. Je kunt ervan uitgaan dat, van alles wat digitaal aangeboden wordt en waar vergoeding voor is, de kwaliteit even goed is als de fysieke variant van een behandeling. Bovendien is het voor veel mensen ook veel makkelijker, flexibeler en sneller.“
Kenniscentrum Digitale Zorg
Vijf jaar geleden startte het Kenniscentrum Digitale Zorg met als doel centraal te bepalen hoe om te gaan met AI en digitale zorg. Voorheen meldden diverse partijen met digitale oplossingen zich bij iedere verzekeraar apart en dit werkte tijdrovend. Bovendien had de sector behoefte aan consistent beleid en beproefde methoden. Daarnaast hebben niet alle verzekeraars expertise op vlak van AI en digitale toepassingen. Het centrum wilde bepalen hoe deze nieuwe ontwikkelingen te beoordelen waren en of zorgverzekeraars daar een rol in moesten hebben. Daarom ontwikkelde zij een leidraad die vragen bundelde en toepassingen toetste. Deze moest mogelijk maken dat het opschalen daarna eenvoudiger en sneller verliep. Het Kenniscentrum werkte hierin nauw samen met de diverse veldpartijen.
Het huidige kenniscentrum, ofwel Digizo.nu, bekijkt welke digitale tools goed werken en welke processen gedigitaliseerd kunnen worden. Dit geeft richting en structuur. Ook beoordeelt ze leveranciers van digitale toepassingen door middel van toetsing. Bijvoorbeeld hoe veilig de informatie verwerkt wordt en of aan de privacywetgeving voldaan wordt. Ook beoordeelt ze de toepassingen op toegankelijkheid voor alle doelgroepen. Dit moet de zorgaanbieders ontlasten, wat meer zekerheid bieden en handvatten geven om met de tools aan de slag te gaan. Ook zorgverzekeraars ‘moeten’ er dan mee gaan werken. Niels: “Digizo is een beetje te vergelijken met een keurmerk. Het zorgt voor een standaard voor digitale toepassingen in de zorg. Het hele proces van toetsing, waardebepaling in de praktijk en evaluatie zorgt ervoor dat bewezen effectieve zorgprocessen succesvol opgeschaald kunnen worden.”